Przeprowadzka w siedmiu krokach

Przeprowadzka wiąże się z zamieszaniem i stresem. Wbrew pozorom, nie jest to tylko transport rzeczy z jednego domu do drugiego – przeprowadzka to szereg alternatywnych czynności, nota bene, bezpośrednio ze sobą powiązanych.
Chcąc uniknąć niepotrzebnych problemów, warto przygotować rzetelny zamiar funkcjonowania, uwzględniając we własnym grafiku wszystkie sprawy organizacyjne, o które trzeba zadbać planując przeprowadzkę.

Poniżej prezentujemy siedem wskazówek, dzięki którym przeprowadzka przebiegnie bezproblemowo i bezstresowo.

Krok 1: Sprawy urzędowe, formalności zawodowe

Miesiąc przed planowaną przeprowadzką należy zadbać o sprawy urzędowe, czyli poinformować urzędy, firmy i instytucje o planowanej zmianie miejsca zamieszkania. Jest to też odpowiedni czas, żeby złożyć wypowiedzenie usług telekomunikacyjnych i telewizyjnych.
Przeprowadzka wiąże się ze zmianą miejsca zamieszkania (również w obrębie tego samego ośrodki miejskie – np. Zielonej Góry), dlatego także trzeba o tym fakcie poinformować następujące instytucje i korporacji:

  • Urząd Skarbowy
  • Urząd Pocztowy
  • ZUS
  • bank, z którego usług korzysta dana osoba
  • firmę ubezpieczeniową
    gazownię i zakład energetyczny
  • kablówkę
  • firmę świadczącą usługi telekomunikacyjne
  • wydawnictwa, w których zamawiane są książki i czasopisma
  • przychodnię, z której usług korzysta dana osoba

Ponadto warto zaplanować konkretny dzień przeprowadzki, uzgodnić urlop z pracodawcą, a także ustalić z firmą przeprowadzkową transport mebli i odpowiednio przygotowanych rzeczy użytkowych w określonym dniu. Planując przeprowadzkę w obrębie Zielonej Góry, najlepiej korzystać z usług miejscowych firm (przedsiębiorstw, działalności jednoosobowych, spółek).

Krok 2: Generalne porządki

Przeprowadzka to doskonała okazja, aby utworzyć w mieszkaniu generalne porządki. Działanie to – wbrew pozorom – wymaga przede wszystkim czasu.
Warto zastanowić się, czy wszystko, co gromadziliśmy podczas użytkowania mieszkania jest nam potrzebne, czy nie gorzej pozbyć się zbędnych przedmiotów.

Krok 3: Pakowanie

Rzeczy, które uznamy za niezbędne lub potrzebne, musimy odpowiednio spakować. Należy pamiętać, że transport obejmuje tylko przewiezienie mebli, kartonów i pakunków przygotowanych poprzez domowników, koniecznością zleceniodawcy jest jednakże odpowiednie zabezpieczenie przewożonych rzeczy.
Nietrudno zauważyć, że konieczne będzie zaopatrzenie się w odpowiednią ilość kartonów oraz worków foliowych, najlepiej o pojemności 120 litrów. Zakłada się, że transport rzeczy z dwupokojowego lokalu wymaga posiadania mniej więcej dwudziestu średniej wielkości kartonów , a oprócz tego dwudziestu mocnych worków. W przypadku szkła czy porcelany należy co więcej zadbać o dodatkowe zabezpieczenie w postaci ,pęcherzykowej” folii ochronnej.
Pakując rzeczy warto zadbać o to, żeby w poszczególnych kartonach czy workach znajdowały się dokładnie określone przedmioty – inaczej rzecz ujmując, osobno należy spakować szkło, porcelanę, produkty spożywcze, odzież itp. Poszczególne pakunki warto opisać – np. ,szkło”, ,porcelana”, ,odzież”, chemia gospodarcza” itp. W wypadku rzeczy, które mogą ulec uszkodzeniu, warto umieścić informację ,uwaga szkło” lub ,ostrożnie”.
Waga kartonu albo worka nie powinna przekraczać 25 kg. – dotyczy to przede wszystkim książek, które z założenia są ciężkie.
Nie poleca się mieszania rzeczy z różnych pomieszczeń, na przykład. naczyń kuchennych z odzieżą – transport tego typu pakunków nie będzie stanowił problemu, nie mniej jednak podczas rozpakowywania zdecydowanie łatwiej znajdziemy rzeczy, które zostały spakowane z podziałem na konkretne pomieszczenia. Warto także wyprodukować podręczny spis inwentarza, przykładowo. kuchnia – 7 kartonów, łazienka – 3 kartony itp.
Pakowanie najlepiej zacząć dwa tygodnie przed przeprowadzką, rozpoczynając od rzeczy, które są najmniej potrzebne.

Krok 4: Stan techniczny lokalu

Zwalniając lokal mieszkalny trzeba zadbać o jego stan techniczny, przede wszystkim dokonać niezbędnych napraw. Wyrwany kontakt elektryczny, uszkodzona bateria, odpadający tynk – są to na pozór drobne usterki, nie mniej jednak w istotny sposób wpływają na stan techniczny zwalnianego lokalu mieszkalnego.

Krok 5: Dzieci, zwierzęta i dokumenty

Bardzo ważną kwestią okazuje się opieka nad dziećmi, zwierzętami domowymi oraz właściwe zabezpieczenie ważnych dokumentów. Czynności tych nie powinno się zostawiać na ostateczną chwilę, zdecydowanie nie gorzej dokonać niezbędnych ustaleń dwa tygodnie przed przeprowadzką. W tym celu najlepiej skorzystać z pomocy rodziny (przykładowo. dziadków) lub zatrudnić opiekunkę.
Jest to również adekwatny moment, by zabezpieczyć dokumenty przed ewentualnym zagubieniem.

Krok 6: Dopełnienie spraw formalnych

Tydzień przed przeprowadzką należy pozamykać sprawy formalne:
– wypowiedzieć ostatnie umowy;
– oddać książki do biblioteki oraz ewentualne płyty z filmami DVD.

Krok 7: Przeprowadzka

Dzień przed planowaną przeprowadzką należy dokończyć pakowanie, zupełnie opróżnić meble, odkręcić tabliczkę z drzwi wejściowych i przygotować protokół zdawczo-odbiorczy. Najistotniejsze dokumenty i klucze trzeba umieścić w torebce (przenigdy w reklamówce), z którą właścicielka nie będzie rozstawać się podczas przeprowadzki.
Wprost przed pojawieniem się się korporacji przeprowadzkowej powinno się spisać stan liczników (gaz, prąd, wodę) i spokojnie czekać na transport przygotowanych pakunków do nowego lokalu.